Hoe staat het ervoor met het Nederlands openbaar vervoer?

We denken in Nederland altijd graag dat we het beter hebben dan mensen in andere landen. We willen alles goed voor elkaar hebben, we willen dat alles goed werkt en loopt zoals het moet. Wanneer we kijken naar het openbaar vervoer, dan laten we toch wat steken vallen. Er werd trots gemeld dat er testen gedaan waren met zelfrijdende bussen, waarmee we voor zouden lopen op de rest van de wereld, maar in Helsinki zijn ze al een stuk verder. Treinen die op tijd rijden, het gebeurt steeds vaker, maar de Zweedse maatstaven liggen veel hoger. Komt daar een trein iets te laat aan, dan kun je direct het geld terugeisen. En dan zijn de treinen daar nog een stuk beter en schoner ook. Hoe gaat het eigenlijk met ons OV?

Hoe te vergelijken?

Er wordt stelselmatig geklaagd over treinen die te laat zijn, bussen die niet goed onderhouden worden, en de veiligheid van de reizigers in het openbaar vervoer is ook maar zozo. De vraag is alleen welke ervaringen deze mensen opgedaan hebben, die er over klagen. Het zijn niet de mensen die in Italië geweest zijn, waar het openbaar vervoer soms helemaal niet komt omdat er een chauffeur vergeten is om op het werk te komen. Of het openbaar vervoer in Spanje, waar in kleinere dorpen niet eens een rittenschema is omdat niemand weet wanneer de bus zal komen.

Maar kijken we naar Scandinavië, dan hebben zij het toch echt beter voor elkaar. Moderne voertuigen, een betere infrastructuur voor het openbaar vervoer en zelfs op het platteland betere verbindingen. Is dat wat wij ook willen? Waarschijnlijk niet. De meeste bussen rijden namelijk alleen op werkdagen en staan in het weekend volledig stil. Overigens is het systeem met de OV-chipkaart al veel eerder ingevoerd in de treinen in Zweden. Waarschijnlijk heeft de Nederlandse overheid hier ook het idee opgedaan, wellicht tijdens een vakantie?

Al met al hebben we niet zoveel te klagen. Het openbaar vervoer is in goede staat, krijgt het voor elkaar om regelmatig op tijd te rijden en met het grote aantal passagiers dat dagelijks kiest voor het reizen met het openbaar vervoer, moet het ook wel goed in orde zijn. De kans is wel groot dat het nog iets beter zal worden met de plannen om meer te investeren in de infrastructuur en nieuwe technologieën, maar het is altijd de vraag hoe dat uit zal pakken.

public-transport_3